„Aqua Mama” – jak wyglądają zajęcia na basenie dla ciężarnych?
Dla rodziców
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

„Aqua Mama” – jak wyglądają zajęcia na basenie dla ciężarnych?

Zastanawiasz się, czy zapisać się na aerobik wodny dla kobiet w ciąży? W tym artykule wyjaśniamy, jak wyglądają zajęcia typu „Aqua Mama” i na co warto zwrócić uwagę przy ich wyborze!

Popularny trend sportowy

Zainteresowanie zajęciami dla ciężarnych zwiększa się z każdym rokiem. Poszerzająca się wciąż oferta zajęć oraz ćwiczeń wspierających kobiety w ciąży sprawia, że każda uczestniczka znajdzie coś dla siebie. W czasach mocno ograniczonych możliwości korzystania z siłowni czy klubów sportowych zajęcia sportowe można znaleźć w formie on-line i ćwiczyć samodzielnie w domu. Pomocne mogą okazać się takie przyrządy, jak steper, piłka do ćwiczeń, air dyski czy bolstery.

Równie popularne wśród ciężarnych są specjalne treningi dostosowane do ich potrzeb. Zorganizowane zajęcia dla ciężarnych obejmują fitness, jogę, ćwiczenia rozciągające czy aerobik. Interesującym rozwiązaniem jest także wizyta na basenie, która również pozytywnie wpływa na przygotowanie ciała do porodu oraz przyspiesza regenerację organizmu po wysiłku związanym z urodzeniem dziecka.

Basen dla ciężarnych

Standardowo zajęcia aqua aerobiku dla kobiet w ciąży są zalecane od 2. trymestru. Trening jest prowadzony przez wykwalifikowaną grupę instruktorów, którzy specjalizują się w prowadzeniu ćwiczeń odpowiadających potrzebom ciężarnych kobiet. Konkretne ruchy realizowane są w parach lub przy użyciu specjalnych przyrządów, które mają angażować do pracy więcej partii mięśniowych.

Intensywność i szybkość wykonywanych ćwiczeń jest dopasowana do możliwości ciężarnych kobiet, dlatego są bezpieczne dla przyszłych mam nawet w ostatnich miesiącach ciąży. W razie potrzeby każda z uczestniczek może samodzielnie zrezygnować z kilku powtórzeń i wydłużyć czas swojej przerwy.

Oprócz zorganizowanych zajęć ciężarne mogą też korzystać z basenów sportowych i samodzielnie pływać krótkie dystanse. Dzięki wyporowi wody na mniej zaawansowanych etapach ciąży zaleca się jeszcze pływanie na plecach, które pomaga zmniejszyć napięcie w obciążonym kręgosłupie i poprawić krążenie krwi w organizmie.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zajęć?

Podstawowym aspektem, o który warto zadbać, jest sprawdzenie oferty pływalni. Nie każda placówka zatrudnia instruktorów, którzy prowadzą zajęcia dla ciężarnych. W tym wypadku można udać się na zajęcia tradycyjnego aerobiku wodnego i przed rozpoczęciem treningu porozmawiać z wykwalifikowanym trenerem o panujących warunkach, intensywności ćwiczeń i możliwości uczestnictwa.

Kolejnym kryterium przy wyborze zajęć, na które należy zwrócić uwagę, jest higiena panująca na basenie. Warto zapoznać się z ocenami i recenzjami innych uczestników i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Złapanie infekcji w ciąży może być bardziej problematyczne i negatywnie wpłynąć na komfort czy samopoczucie ciężarnej. Podczas wizyty na pływalni powinno się unikać siadania bezpośrednio na toalecie czy ławce w przebieralni. Co więcej, wybierając godzinę zajęć, warto zdecydować się na poranne treningi, ponieważ po całej nocy woda jest lepiej oczyszczona i ma mniej szkodliwych bakterii.

Jak zajęcia na basenie wpływają na kondycję kobiet w ciąży?

Aktywność fizyczna poprawia odporność organizmu, zwiększa poziom dotlenienia mamy i płodu, ujędrnia skórę, zmniejsza rozstępy czy cellulit i wspomaga metabolizm kobiety w ciąży. Ćwiczenia wykonywane w wodzie zmniejszają napięcie mięśni kręgosłupa, poprawiają koordynację ruchową, redukują stres, przygotowują mięśnie do porodu, wzmacniają tkankę mięśniową miednicy, zwiększają pojemność oddechową płuc oraz usprawniają krążenie krwi.

Wizyta na basenie angażuje organizm do wysiłku, dlatego wpływa pozytywnie na jakość i długość snu oraz lepszy proces regeneracji mięśni całego ciała. Co więcej, zajęcia wodne dla ciężarnych są doskonałą okazją do poznania kobiet w podobnym stanie i wymiany doświadczeń.

Foto wyróżniające: Schwangerschaft, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons / originally posted to Flickr by Schwangerschaft

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
6 przydatnych akcesoriów do telefonu dla osób aktywnych
6 przydatnych akcesoriów do telefonu dla osób aktywnych
Poznaj 6 gadżetów przydatnych osobom aktywnym fizycznie.
Drążek do podciągania – który wybrać i jak często ćwiczyć?
Drążek do podciągania – który wybrać i jak często ćwiczyć?
Poszerz swoją domową siłownię o profesjonalny sprzęt sportowy do budowania siły ramion. Sprawdź, jakie korzyści dają ćwiczenia na drążku!
Jak regularna gra w tenisa wpływa na organizm seniora?
Jak regularna gra w tenisa wpływa na organizm seniora?
Najlepszy sport dla seniorów to tenis! Dowiedz się, jak gra w tenisa wpływa na organizm osób starszych.
Ostatnie wpisy