Rola kwasów Omega w rodzinnym jadłospisie
Odżywianie
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rola kwasów Omega w rodzinnym jadłospisie

Kwasy tłuszczowe Omega-3, Omega-6 oraz Omega-9 są określane mianem „zdrowych tłuszczy”, które są konieczne do prawidłowej pracy organizmu. W przeciwieństwie do niezdrowych tłuszczy nasyconych, charakteryzują się niezwykle pozytywnym działaniem. Chronią układ nerwowy i serce, regulują ciśnienie tętnicze, wpływają na odporność organizmu oraz w pozytywny sposób oddziałują na wzrok. Niestety, nie jesteśmy w stanie sami ich wytworzyć. Co jeszcze warto wiedzieć na ich temat?

Kwasy Omega-3

Do kategorii, jaką są kwasy Omega-3 zaliczają się między innymi: ALA (kwas alfa linolenowy; to silny oksydant, który skutecznie spowalnia proces starzenia się organizmu), EPA (kwas eikozapentaenowy; odgrywa kluczową rolę, jeżeli chodzi o pracę układu sercowo-naczyniowego) i DHA (kwas dokozaheksaenowy; składnik budulcowy tkanki nerwowej; odgrywa szczególnie istotną rolę podczas życia płodowego i we wczesnym dzieciństwie).

Jakie funkcje pełnią kwasy Omega-3? Normalizują ciśnienie, działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo, redukują stężenie trójglicerydów we krwi, hamując ich syntezę w jelitach i wątrobie, chronią przed otyłością, hamują rozwój choroby wieńcowej i choroby niedokrwiennej serca, wpływają korzystnie na skórę, mają działanie przeciwdepresyjne, chronią przed wadami wzroku i zwyrodnieniem plamki żółtej, działają przeciwmiażdżycowo, mają działanie przeciwalergiczne oraz wspomagają pracę mózgu, poprawiając jego ukrwienie i chroniąc przed demencją.

Właściwa podaż kwasów Omega-3 jest kluczowa już na etapie życia płodowego i w pierwszych latach życia dziecka. Ich niedobór w czasie ciąży może skutkować różnymi zaburzeniami w układzie nerwowym, retinopatią noworodkową czy przedwczesnym porodem. Niezwykle ważna jest rola kwasów Omega-3 we wspieraniu dziecięcej odporności. Zawarty w nich EPA skutecznie hamuje proces powstawania substancji prozapalnych, chroniąc dziecięcy organizm przed różnego rodzaju chorobami.

U osób dorosłych niedobór kwasów Omega-3 skutkować może depresją, napadami agresji oraz problemami z koncentracją i pamięcią. O ich przyjmowaniu pamiętać powinni w szczególności diabetycy, palacze, osoby otyłe oraz z nadciśnieniem.

Dobrymi źródłami kwasów Omega-3 są między innymi: tłuste ryby morskie, takie jak śledź, łosoś, makrela, pstrąg czy tuńczyk, orzechy włoskie, migdały, olej lniany, rzepakowy, sojowy arachidowy, z orzechów włoskich oraz z zarodków pszennych.

Kwasy tłuszczowe Omega-6

Kluczowymi dla ludzkiego organizmu kwasami Omega-6 są: LA (kwas linolowy; to silny antyoksydant, który chroni przed otyłością, hamuje rozwój nowotworów i zabezpiecza przed powstawaniem powikłań w przypadku cukrzycy), GLA (kwas gamma-linolenowy; w korzystny sposób wpływa on na kondycję skóry) oraz ARA (kwas arachidonowy; jest on budulcem błon komórkowych i wpływa na regulację kurczliwości naczyń krwionośnych).

Kwasy Omega-6 mają właściwości przeciwzapalne, stabilizują ciśnienie tętnicze, mocno redukują poziom złego cholesterolu, chronią przed udarem mózgu i zawałem serca, łagodzą objawy chorób autoimmunologicznych, wspomagają leczenie neuropatii cukrzycowej oraz pomagają utrzymać włosy, skórę i paznokcie w dobrej kondycji.

Najlepszymi źródłami kwasów Omega-6 są: olej słonecznikowy, kokosowy, arachidowy, rzepakowy, sojowy, kukurydziany oraz z pestek winogron, oliwa, awokado, migdały, sezam, orzechy ziemne.

Kwasy Omega-9

Omega-9 jest kwasem jednonienasyconym. Do NNKT jest on zaliczany warunkowo, co związane jest z tym, że nasz organizm jest w stanie go samodzielnie syntetyzować – pod warunkiem odpowiednio wysokiej podaży kwasów Omega-3 i Omega-6.

Kwasy Omega-9 redukują poziom złego cholesterolu i podnoszą dobrego, redukują poziom trójglicerydów oraz spowalniają proces starzenia się skóry. Głównymi ich źródłami są: siemię lniane, migdały, awokado, pistacje, orzechy ziemne, olej rzepakowy, słonecznikowy, z orzechów ziemnych, migdałów i awokado.

Foto wyróżniające: Pixabay

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Tani sposób na rower elektryczny
Tani sposób na rower elektryczny
Jeżeli chcemy mieć zupełnie nowy rower elektryczny, musimy zdecydować się na odłożenie większej porcji gotówki. Jednak wielu z nas już posiada rowery, które mogłyby doskonale posłużyć jako bazę pod napęd elektryczny.
Wskazówki dla rodziców młodego sportowca – o skutecznym wspieraniu dziecięcych marzeń
Wskazówki dla rodziców młodego sportowca – o skutecznym wspieraniu dziecięcych marzeń
Rodzic odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu sportowych pasji swojego dziecka. Dowiedz się, jak jeszcze lepiej motywować swoje dziecko.
Wody smakowe dla dzieci – czy to dobry sposób na nawodnienie organizmu młodego sportowca?
Wody smakowe dla dzieci – czy to dobry sposób na nawodnienie organizmu młodego sportowca?
Czy napoje sportowe dla dziecka to właściwy wybór? Jak nadmiar witamin może wpłynąć na jego zdrowie? Czy zdrowszą opcją będzie zwykła woda? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Tagi
Ostatnie wpisy