Zdrowy kręgosłup to prosty kręgosłup! Ćwiczenia fizyczne, które pozwolą zahamować skoliozę u dziecka
Zdrowa rodzina
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Zdrowy kręgosłup to prosty kręgosłup! Ćwiczenia fizyczne, które pozwolą zahamować skoliozę u dziecka

Zdrowe, proste plecy są niezwykle istotne dla rozwijającego się dziecka i w jego dorosłości. Pilnowanie, by jego sylwetka była wciąż prosta, jest niezwykle trudne, szczególnie gdy zaobserwowano już pierwsze objawy skoliozy. Poznaj ćwiczenia, które mogą pomóc w zahamowaniu rozwoju wady. 

Skolioza, czyli co to za wada

W dzisiejszych czasach rozpoznanie skoliozy u dzieci zdarza się coraz częściej. Jest to wada, która staje się niemalże powszechnym problemem. Niektórzy specjaliści uznają ją już za chorobę cywilizacyjną. Dolegliwości, które się z nią wiążą, można łagodzić za pomocą ćwiczeń fizycznych, o których więcej przeczytasz poniżej.

Skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa. Przyczyną jest brak ruchu i siedzący tryb życia. Szczególnie u dzieci, które są niezwykle podatne na wszelkiego rodzaju wady kręgosłupa, skolioza wykształca się stosunkowo szybko. Jeśli malec nie prowadzi aktywnego trybu życia, jest on narażony na powstawanie wady. 

By zapobiegać jej wykształcaniu się należy dbać o ćwiczenia fizyczne dziecka. Kręgosłup naturalnie układa się przecież przede wszystkim właśnie podczas ruchu, a nie w pozycji siedzącej.

Ćwiczenia na skoliozę, czyli jak to właściwie działa

Polecanych przez specjalistów ćwiczeń na skoliozę jest naprawdę wiele. Wybór jest bardzo duży, więc można dostosować ćwiczenia do upodobań dziecka. To szczególnie ważne w przypadku tych młodszych, gdyż nudzą się one bardzo szybko, więc urozmaicenia są wręcz wskazane. By jakikolwiek trening na zdrowe plecy miał sens, powinien być przecież wykonywany z zaangażowaniem.

Celem ćwiczeń na skoliozę jest utrwalenie odpowiedniej postawy. Dzięki wykonywaniu w poprawny technicznie sposób danego ćwiczenia eliminowane są przykurcze mięśni wokół kręgosłupa powodujące utrwalanie złej postawy. 

Ćwiczenia można wykonywać niezależnie od wieku, poziomu zaawansowania skoliozy i innych czynników. Warto oczywiście skonsultować wykonywany przez nas trening ze specjalistą – lekarzem lub fizjoterapeutą. Poniższe ćwiczenia mogą jednak przyczynić się do polepszenia naszej postawy.

Propozycje ćwiczeń

  1. Pierwszym proponowanym przez nas ćwiczeniem są skłony tułowia w przód. Ręce koniecznie muszą być tu proste. Staraj się nimi dotknąć podłoża.
  2. Kolejne ćwiczenie należy wykonywać, stojąc przy ścianie. Podczas ćwiczenia należy jak najbardziej docisnąć głowę, plecy i nogi do ściany. Nie możemy ani na moment oderwać ciała od jej powierzchni. Z pozoru proste ćwiczenie znakomicie wpływa na naszą postawę.
  3. Połóż się na brzuchu. Wyprostuj i złącz nogi. Unieś tułów, a rękoma pracuj tak, jakbyś pływał żabką.
  4. Przysiady w lekkim rozkroku również znakomicie sprawdzą się w przypadku walki ze skoliozą. Pamiętaj jednak o prostych plecach i stabilnej postawie.

Powyższe ćwiczenia to jedynie propozycje, które warto wypróbować, by sprawdzić, jaki wpływ mają na nasze dziecko. Niekwestionowaną zasadą jest jednak konsultacja lekarska lub specjalistyczna. 

Najpierw odpowiednia diagnoza, a później dostosowanie ćwiczeń z pewnością pomoże w walce z wadą, która pojawia się i rozwija u dziecka w okresie dorastania.

Zdjęcie główne: Kindel Media/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Sport z maluchem – na jakie aktywności możesz zdecydować się z niemowlakiem?
Sport z maluchem – na jakie aktywności możesz zdecydować się z niemowlakiem?
Aktywność fizyczna jest istotna dla prawidłowego rozwoju dziecka na każdym etapie jego życia.
Rozwijanie pasji poprzez promowanie aktywności fizycznej: wskazówki i strategie
Rozwijanie pasji poprzez promowanie aktywności fizycznej: wskazówki i strategie
Odkryj, jak rozwijać swoje zainteresowania, promując jednocześnie aktywność fizyczną. Dowiedz się o skutecznych strategiach i poradach, które pomogą Ci osiągnąć swoje cele.
„Aqua Mama” – jak wyglądają zajęcia na basenie dla ciężarnych?
„Aqua Mama” – jak wyglądają zajęcia na basenie dla ciężarnych?
Aktywność fizyczna kobiet w ciąży pomaga wzmocnić mięśnie miednicy, łagodzi doskwierające bóle kręgosłupa i przyspiesza proces rekonwalescencji w połogu. Jednym z jest aerobik wodny.
Ostatnie wpisy