Sportem w reumatyzm – dyscypliny wskazane przy RZS
Dla seniorów
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Sportem w reumatyzm – dyscypliny wskazane przy RZS

Reumatyzm to dolegliwość, z którą zmaga się wielu seniorów. Oprócz leczenia farmakologicznego, zbilansowanej diety i fizjoterapii pomocna może okazać się aktywność fizyczna.

Zajęcia na basenie 

Przybywanie w ciepłej wodzie pomaga rozluźnić napięte mięśnie, odciążyć stawy i kości, zmniejszyć uczucie bólu oraz zwiększyć zakres ruchowy wszystkich kończyn. Pozytywne jest nie tylko samo pływanie, które stabilizuje kręgosłup i wzmacnia mięśnie całego ciała, ale także zajęcia organizowane w wodzie. Pod okiem wykwalifikowanego trenera można ćwiczyć konkretne partie mięśniowe i ulżyć sobie w bolesnych dolegliwościach. Przykładem może być aquacycling.

Większość placówek organizuje specjalne sesje dla seniorów, które pozwalają na integrację osób w tym samym wieku i poprawę ogólnej kondycji fizycznej. Podczas zajęć można skorzystać ze specjalnego wyposażenia sportowego, które jest przydatne, zwłaszcza u osób, które nie potrafią pływać lub boją się przebywania w wodzie.

Nordic Walking

Jedna z najpopularniejszych aktywności fizycznych u osób w podeszłym wieku. Nie wymaga specjalnego przygotowania czy dobrej kondycji fizycznej. Jedynym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest prawidłowy dobór kijków. Sprzęt powinien być dostosowany do wzrostu i wagi użytkownika, dzięki czemu będzie pomagał spacerować z właściwą techniką. 

Badania pokazały, że nordic walking jest skuteczną formą aktywności fizycznej pomagającej zminimalizować dolegliwości związane z RZS. Spacery z kijkami pomagają odciążyć stawy, pobudzić pracę całego organizmu, usprawnić procesy metaboliczne i poprawić krążenie w całym ciele.

Jazda na rowerze 

Tego typu aktywność fizyczna jest zalecana osobom zmagającym się z reumatyzmem, jednak ma kilka podstawowych założeń, które pomagają bezpiecznie uprawiać sport. 

Wysokość siodełka i kierownicy powinna być dopasowana do wzrostu użytkownika, tak by mógł podczas jazdy przybrać prawidłową postawę ciała, dodatkowo nie obciążając stawów i mięśni. Co więcej, rowerzyści z RZS powinni poruszać się tylko po płaskich lub lekko pagórkowatych terenach, dzięki czemu unikną wstrząsów i silnego eksploatowania stawów.

Idealnie sprawdzą się miejskie drogi rowerowe, równe ścieżki czy niezbyt ruchliwe ulice. Osoby, które nie chcą jeździć na rowerze po mieście, mogą skorzystać z równie efektywnego rowerka stacjonarnego.  

Joga 

Zalecaną aktywnością fizyczną w przypadku osób z RZS jest także joga. Wschodnia sztuka medytacji połączona z elementami gimnastyki poprawia sprawność ruchową całego organizmu. Joga pozytywnie wpływa na elastyczność stawów, wzmacnia mięśnie, poprawia prawidłową postawę ciała, reguluje ciśnienie krwi, korzystnie wpływa na układ krążenia, pomaga się zrelaksować i zmniejsza uczucie bólu.

Dodatkowo techniki medytacyjne wykorzystywane podczas treningu jogi pozytywnie wpływają na kondycję psychiczną, pozwalają się wyciszyć, odprężyć i zmniejszyć uczucie stresu. Zajęcia można samodzielnie realizować w domu, na przykład za pomocą nagrań wideo umieszczonych przez instruktorów w serwisie YouTube, lub podczas grupowych zajęć z prowadzącym.

Grupowe ćwiczenie to także dobra okazja do integracji i spędzania wolnego czasu w gronie ludzi o podobnych zainteresowaniach. Bardziej zaawansowani w treningu jogi uczestnicy mogą rozpocząć zajęcia pilates, które mogą okazać się równie pomocne w walce z reumatyzmem.

Zdjęcie główne: Lucas van Oort/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Ile kroków dziennie powinni wykonywać seniorzy, aby utrzymać właściwą kondycję fizyczną?
Ile kroków dziennie powinni wykonywać seniorzy, aby utrzymać właściwą kondycję fizyczną?
Ruch to zdrowie - niezależnie od wieku! Chcesz mieć lepszą kondycję i zastanawiasz się, w jaki sposób zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób? Sprawdź, ile kroków każdego dnia wykonywać!
Wprowadzenie do zarządzania dostępem za pomocą inteligentnych zamków – praktyczny przewodnik
Wprowadzenie do zarządzania dostępem za pomocą inteligentnych zamków – praktyczny przewodnik
Odkryj praktyczny przewodnik zarządzania dostępem przez inteligentne zamki. Dowiedz się, jak technologia ta może usprawnić Twoją codzienność i zwiększyć bezpieczeństwo.
Ćwiczenia aerobowe – sposób na poprawę kondycji mózgu u osób w podeszłym wieku
Ćwiczenia aerobowe – sposób na poprawę kondycji mózgu u osób w podeszłym wieku
Nie od dziś wiadomo, że ćwiczenia mają wpływ nie tylko na kondycję fizyczną, ale także na działanie mózgu. Jaki wpływ mają jednak na kondycję mózgu osób starszych?
Ostatnie wpisy