Przedawkowanie witamin — jak uchronić przed tym swojego młodego sportowca
Zdrowa rodzina
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Przedawkowanie witamin — jak uchronić przed tym swojego młodego sportowca

Witaminy są niezbędnymi składnikami odżywczymi, które utrzymują organizm w zdrowiu, ale możliwe jest, aby mieć zbyt dużo dobrego. Przyjmowanie nadmiernej ilości jednej witaminy może spowodować poważne problemy zdrowotne, stan ogólnie określany jako hiperwitaminoza lub toksyczność witamin. Niektóre wybory dietetyczne mogą również wiązać się z ryzykiem nadmiernego spożywania witamin.

Nadużywanie suplementów witaminowych może być bardzo niebezpieczne. Niektóre leki mogą również zwiększać ryzyko zatrucia witaminami, zwiększając ich wchłanianie przez organizm lub zawierając związki na bazie witamin.

Jakie są witaminy?

Witaminy to grupa niezbędnych składników odżywczych niezbędnych do utrzymania zdrowego organizmu. Odpowiednie ilości są ważne dla utrzymania zdrowego mózgu, kości, skóry i krwi. Kilka witamin pomaga również w procesach metabolizmu. Wiele witamin nie jest wytwarzanych przez organizm i musi być pozyskiwane z żywności lub suplementów witaminowych, w tym:

  • Witamina A,
  • Witamina B1 (tiamina),
  • Witamina B2 (ryboflawina),
  • Witamina B3 (niacyna),
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy),
  • Witamina B6,
  • Witamina B7 (biotyna),
  • Witamina B9 (folian, kwas foliowy),
  • Witamina B12 (kobalamina),
  • Witamina C (kwas askorbinowy),
  • Witamina D (kalcyferol),
  • Witamina E (alfa-tokoferol),
  • Witamina K.

Przedawkowanie witaminy A

Witamina A jest wykorzystywana przez organizm do poprawy wzroku, reakcyjności układu odpornościowego i prawidłowego funkcjonowania narządów, gdy jest spożywana w umiarkowanych ilościach.

Ilość witaminy A w żywności lub suplemencie jest wskazywana przez ekwiwalenty aktywności retinolu (RAE), miara tego, jak łatwo różne związki prowitaminy A, takie jak beta-karoten, stają się witaminą A wykorzystywaną przez organizm. Może być również wymieniony w jednostkach międzynarodowych (IU),

Zalecana dawka witaminy A ze źródeł zwierzęcych i suplementów opartych na retinoidach na dzień jest różna dla różnych osób:

  • Mężczyźni powyżej 18. roku życia : 900 mcg RAE (3000 IU),
  • Kobiety powyżej 18. roku życia: 700 mcg RAE (2333 IU).

Nadmiar witaminy A może wpływać negatywnie na skórę, wywołując zaczerwienienia, podrażnienia, a czasem nawet złuszczanie. Rutynowe, zbyt częste przyjmowanie tej witaminy może prowadzić do innych poważnych objawów takich jak: problemy ze wzrokiem, mdłości i zawroty głowy, bóle kości, a w skrajnych przypadkach nawet śpiączka.

Czasami objawem nadmiernego spożycia beta-karotenu, zwany karotenodermią, są żółte lub pomarańczowe zabarwienie skóry, stan ten nie jest jednak groźny.

Jak się bronić przed przedawkowaniem witamin?

Warto zwracać uwagę na to, jakie suplementy przyjmujecie. Jeżeli obawiasz się o stan zdrowia swojego sportowca, najlepiej nawiąż kontakt z lekarzem rodzinnym, który zleci odpowiednie badania. Być może zostaną wykryte określone dolegliwości, które odpowiadają za dane objawy. Pozwoli to także zweryfikować natężenie i braki wszystkich witamin w organizmie. 

Przede wszystkim jednak stosuj racjonalną dietę, przestań nadużywać suplementów itd., w efekcie po pewnym czasie Twój organizm powinien się oczyścić.

Zdj. główne: Kayla Maurais/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Aktywny senior na kanapie – zestaw ćwiczeń na siedząco dla osób starszych
Aktywny senior na kanapie – zestaw ćwiczeń na siedząco dla osób starszych
Jak dbać o swoje zdrowie fizyczne, nie ruszając się z kanapy? Przygotowaliśmy łatwy zestaw ćwiczeń dla seniorów
Jak dbać o dostarczanie organizmowi witamin?
Jak dbać o dostarczanie organizmowi witamin?
Dowiedz się, jak skutecznie zadbać o dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilość witamin.
Wkładki do butów biegowych – czy warto z nich korzystać?
Wkładki do butów biegowych – czy warto z nich korzystać?
Stopy są jedynym kontaktem człowieka z podłożem. To one przenoszą wszystkie obciążenia związane z bieganiem. Co ważne, stopy stanowią podstawę dla kręgosłupa.
Ostatnie wpisy