Zbilansowana dieta to klucz do sukcesów nie tylko odnoszonych przez nas w życiu zawodowym, ale przede wszystkim na polu prywatnym. Zdrowie i dobre samopoczucie są jedną z podstaw rodzinnego szczęścia, a odpowiedni jadłospis z pewnością pomoże naszym bliskim czerpać pełnię szczęścia z każdego kolejnego dnia spędzonego razem.

Skoro mowa o zdrowym odżywianiu, naszym najlepszym przyjacielem powinna stać się tzw. Piramida Zdrowej Żywności i Aktywności Fizycznej. Stosowanie się do zasad znanych z tej graficznej formy przedstawiania produktów i ich proporcji zapewni nam mnóstwo energii oraz pozwoli zmniejszyć do absolutnego minimum ryzyko wystąpienia chorób dietozależnych. Aktualnie funkcjonują trzy rodzaje owej piramidy opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia – dla dzieci i młodzieży, dorosłych oraz osób starszych. Wielopokoleniowe rodziny mogą jednak odetchnąć z ulgą, bowiem każdy typ zawiera jedynie iluzoryczne różnice względem pozostałych.

Podstawową kwestią różniącą od siebie poszczególne rodzaje piramid jest liczba i częstotliwość posiłków spożywanych na przestrzeni pełnej doby. Dla dzieci i młodzieży optymalne będzie jedzenie pięciu potraw co 3 lub 4 godziny, a dla dorosłych od czterech do pięciu (w takich samych odstępach czasowych). Seniorzy powinni natomiast przygotować się na konsumpcję nawet sześciu posiłków dziennie co 2 lub 3 godziny.

Pozostałe rozbieżności pomiędzy piramidami dotyczą przeważnie proporcji określających udział danych produktów w diecie. Osobom w każdym wieku zaleca się stosowanie do bardzo zbliżonych zasad. Pierwszą z nich jest spożywanie warzyw i owoców, które poza walorami smakowymi i uniwersalnością gwarantują odpowiedni rozwój organizmu, zwłaszcza we wczesnym etapie naszego życia. Jeden z fundamentów każdej piramidy stanowi także jedzenie ryb, produktów zbożowych, nasion roślin strączkowych i jaj. Wymienione produkty dostarczą nam najważniejszych składników, dzięki którym staniemy się silniejsi i zdrowsi.

Integralną częścią dnia codziennego jest rzecz jasna picie wody. 1,5 litra dziennie to absolutne minimum dla każdego – od dzieci, przez rodziców, aż po dziadków. Dodatkowo dzieci i dorośli powinni spożywać mleko – dla tych pierwszych optymalne będą trzy lub cztery szklanki w ciągu doby, zaś drugim wystarczą dwie. Dla osób starszych bardziej wskazane są produkty mleczne, takie jak jogurty czy kefiry. Nie mogą one również zapominać o codziennej suplementacji witaminą D (2000 j.m. / dobę). Niezależnie od wieku pamiętajmy, by w miarę możliwości unikać tłuszczów zwierzęcych (z powodzeniem można zastąpić je roślinnymi), czerwonego mięsa, cukru, słodyczy, alkoholu i fast foodów.

Bardzo istotna – szczególnie z perspektywy dzieci, młodzieży oraz seniorów – jest również wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna i umysłowa. Uprawianie sportu w każdej postaci nie tylko przyniesie mnóstwo satysfakcji, ale również będzie miało zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Z kolei angażowanie się w dowolne działalności społeczne pomoże rozwinąć umiejętności interpersonalne, co z pewnością odciśnie pozytywne piętno na szeroko rozumianym samopoczuciu psychicznym.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Napisz komentarz