Jesienna dieta rodzinna – co jeść, aby utrzymać wysoki poziom energii w chłodniejsze dni?
Odżywianie
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jesienna dieta rodzinna – co jeść, aby utrzymać wysoki poziom energii w chłodniejsze dni?

Wraz ze zmianą pory roku zmienia się również zapotrzebowanie energetyczne i poziom odporności organizmu wszystkich członków rodziny. Jak właściwie prowadzić dietę całej rodziny, aby wspomóc każdy organizm? 

Rozgrzewające posiłki 

Obniżona temperatura na dworze powoduje, że organizm generuje większe zapotrzebowanie na ciepłe posiłki. Z tego powodu w jesiennej diecie dla całej rodziny nie powinno zabraknąć produktów, które pobudzają organizm, zwiększają jego temperaturę i przyspieszają metabolizm. W grupie tego typu produktów można znaleźć imbir, cebulę, fasolę, pietruszkę, por, mandarynki, maliny, winogrona, pszenne otręby, soczewicę czy orzechy włoskie. 

W jesiennej diecie nie powinno zabraknąć ostrzejszych i bardziej intensywnych ziół oraz przypraw, takich jak bazylia, kardamon, cynamon, curry, ostra papryka, goździki czy koper. Ostrzejsze potrawy świetnie sprawdza się w przypadku dorosłych, jednak u dzieci i seniorów mogą podrażnić przełyk i negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie układu pokarmowego, dlatego przygotowując posiłek dla całej rodziny, warto zwrócić uwagę na poziom ostrości dania.

Wzmocnienie odporności 

Kluczowym elementem jesiennej diety jest także wspomaganie odporności każdego członka rodziny. U osób starszych oraz dzieci odporność systematycznie się zmniejsza lub dopiero się kształtuje, dlatego ich zapotrzebowanie na produkty, które wzmacniają pracę układu odpornościowego, jest zdecydowanie wyższe niż u dorosłych. Z tego względu w codziennej diecie nie powinno zabraknąć takich produktów, jak tłuste ryby, cytrusy, czerwona papryka, maliny, nabiał o niskiej zawartości tłuszczu, szpinak, jarmuż, brokuły, natka pietruszki, seler czy marchew.

Dodatkową pomocą w utrzymaniu prawidłowego poziomu odporności u wszystkich członków rodziny jest suplementacja witamin, na przykład za pomocą specjalnych, syntetycznych produktów zawierających cały zestaw minerałów i składników odżywczych.

Zwiększenie energii 

Latem dobre samopoczucie i dodatkową energię zapewnia organizmowi światło słoneczne, które korzystnie wpływa na produkcję serotoniny. W czasie jesieni czy zimy dostęp do światła słonecznego jest znacznie ograniczony, dlatego należy wspomagać organizm innymi sposobami.

Pomocne mogą okazać się węglowodany, które stymulują pracę całego organizmu i dodają mu energii do prawidłowego funkcjonowania. W przypadku dzieci zapotrzebowanie na węglowodany jest znacznie wyższe niż u dorosłych czy seniorów, jednak rodziny aktywne fizycznie powinny równomiernie dbać o uzupełnianie dodatkowej energii. 

W tym celu najlepiej sprawdzają się pełnowartościowe posiłki i przekąski na bazie orzechów, suszonych owoców, bakalii, kakao, miodu, bananów lub płatków owsianych. Codzienny jadłospis można także poszerzyć o kofeinę zawartą w zielonej herbacie, yerba mate czy kawie zbożowej.

Eksperci podkreślają również, że w dostarczaniu energii wsparciem są zdrowe słodycze. Owsiane ciasteczka, pełnoziarniste płatki z dodatkiem ulubionych owoców i miodu, domowy budyń czy deser na bazie jogurtu greckiego to przekąski, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych za jednym razem.

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czego nie zapomnieć, jeśli jedziesz pod namiot lub na kemping?
Czego nie zapomnieć, jeśli jedziesz pod namiot lub na kemping?
Wyprawa pod namiot to z pewnością niezapomniane przeżycie zarówno dla amatorów pieszych wędrówek, jak i nowicjuszy, którzy postanowili spać pod gołym niebem i robić swój pierwszy camping.
Kiedy warto udać się z nastolatkiem do psychologa?
Kiedy warto udać się z nastolatkiem do psychologa?
Kiedy warto zabrać nastolatka do psychologa? Oto sytuacje, które mogą wskazywać na konieczność wsparcia specjalisty.
TOP5 najciekawszych dyscyplin sportu dla dzieci w wieku przedszkolnym
TOP5 najciekawszych dyscyplin sportu dla dzieci w wieku przedszkolnym
O sprawność malucha warto dbać od najmłodszych lat. Wzorce wypracowane w dzieciństwie zaprocentują w wieku dorosłym. Jakie dyscypliny sportowe będą odpowiednie dla przedszkolaka?
Ostatnie wpisy