Ćwiczenia aerobowe – sposób na poprawę kondycji mózgu u osób w podeszłym wieku
Dla seniorów
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ćwiczenia aerobowe – sposób na poprawę kondycji mózgu u osób w podeszłym wieku

Ćwiczenia aerobowe pozytywnie wpływają na zdrowie i funkcjonowanie mózgu starszych osób, zwłaszcza tych narażonych na ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. 

Korzyści wynikające z treningu są znane od dawna, jednak dopiero niedawno przeprowadzono badania, które wprost mówią o wpływie ćwiczeń na kondycję mózgu starszych osób.

Badanie sprawdzające wpływ ćwiczeń na mózg

Autorzy z Florida Atlantic University w swojej publikacji zaznaczają, że ćwiczenia aerobowe wpływają na funkcje poznawcze osób w podeszłym wieku. Praca została opublikowana w „Frontiers in Endocrinology” i powstała we współpracy z naukowcami z Kalifornii, Seulu i Wisconsin. 

Autorzy zwracają uwagę na to, że dotychczas brakowało biomarkerów (wskaźników służących do kontroli odpowiedzi organizmu na dane działania lecznicze), którymi można mierzyć, czy i w jakim stopniu ćwiczenia poprawiają działanie mózgu, a także jaki jest ich związek z konkretnymi reakcjami metabolicznymi.

W badaniu zespół dr Henrietty van Praag pokazał, że katepsyna B może być skutecznym biomarkerem pamięciowym. Poziom katepsyny wzrasta u starszych osób po 26 tygodniach ćwiczeń aerobowych, a ta wartość jest połączona z jakością funkcji poznawczych.

Ćwiczenia aerobowe opóźnią Alzheimera

Autorzy omawianej publikacji wskazują, że jest coraz więcej dowodów na to, że regularna aktywność fizyczna może opóźnić lub zapobiec wystąpieniu choroby Alzheimera. U osób w podeszłym wieku, które wykonują trening aerobowy, zaobserwowano poprawę przepływu krwi, funkcji pamięci oraz zwiększenie objętości istoty szarej i białej, czyli ośrodkowego układu nerwowego, który jest odpowiedzialny właśnie między innymi za pamięć i uwagę.

Jak mówią naukowcy, możliwość zmierzenia tego, jaki wpływ mają ćwiczenia na ryzyko Alzheimera, może przyczynić się do lepszej diagnostyki, profilaktyki i leczenia go. Dotąd jednak takich biomarkerów nie było, dlatego przeprowadzono badanie.

Eksperyment na osobach w średnim wieku

Przeprowadzone badanie zostało wykonane na 23 osobach, w średnim wieku 65 lat. Były one obciążone genetycznym ryzykiem rozwoju Alzheimera. Uczestników podzielono na dwie grupy: jedną z normalną aktywnością fizyczną i drugą ze zwiększoną aktywnością, która przez 26 tygodni wykonywała nadzorowany trening na bieżni.

Eksperyment wykazał, że poziom katepsyny B wzrósł u osób, które przeszły trening aerobowy. Sprawdzono i zmierzono także, że ich funkcje związane z pamięcią i uczeniem się uległy poprawie.

Jak mówi dr van Praag, katepsyna B jest wydzielana z mięśni do układu krążenia po wysiłku i wiąże się bardzo ściśle z funkcją pamięci u osób dorosłych. Ludzie w podeszłym wieku, którzy cierpią na zaburzenia funkcji poznawczych, mają niższy poziom tego białka.

„Pozytywny związek między katepsyną B a funkcjami poznawczymi oraz modulacją metabolitów lipidów związanych z demencją wspiera teorię, że trening wysiłkowy ma dobroczynny wpływ na funkcjonowanie i zdrowie mózgu u bezobjawowych osób zagrożonych chorobą Alzheimera” – podsumowała autorka badania.

Jakie ćwiczenia aerobowe dla seniorów?

Najlepsze będą ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu. Warto więc postawić na nordic walking, pływanie, chód, jogging lub jazdę na rowerze. Starsze osoby mogą także zainteresować się siłowniami plenerowymi, które są coraz bardziej popularne. Urządzenia, które się tam znajdują stworzone są tak, że do ćwiczeń wykorzystuje się jedynie ciężar własnego ciała, przez co ryzyko kontuzji jest ograniczone do minimum.

Zdjęcie główne: Kampus Production/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy dieta wegańska wspiera wydolność sportową?
Czy dieta wegańska wspiera wydolność sportową?
Dowiedz się, jak dieta wegańska może wpłynąć na wydolność sportową. Czy bezmięsne odżywianie jest korzystne dla sportowców?
Aktywny senior na kanapie – zestaw ćwiczeń na siedząco dla osób starszych
Aktywny senior na kanapie – zestaw ćwiczeń na siedząco dla osób starszych
Jak dbać o swoje zdrowie fizyczne, nie ruszając się z kanapy? Przygotowaliśmy łatwy zestaw ćwiczeń dla seniorów
Jak zacząć naukę łucznictwa?
Jak zacząć naukę łucznictwa?
Szukasz nowego hobby? A może już postanowiłeś, że zostaniesz łucznikiem? Zobacz, jak rozpocząć naukę łucznictwa!
Ostatnie wpisy