Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Zabawki dla najmłodszych dzieci są tworzone z myślą o ich rozwoju motorycznym. Mają też służyć pracy nad wyobraźnią, kreatywnością, a często także ekspresją. Wybierając zabawki dla najmłodszych dzieci, warto więc zwrócić uwagę na te elementy, które mogą stymulować rozwijający się mózg młodego człowieka. Mogą to być dźwięk, niestandardowy kształt, interesująca faktura albo interaktywne funkcje. Wszystko to, co motywuje dziecko do badania nowopoznanego przedmiotu stanowi wartość dodaną zabawki, która oprócz podstawowej roli uprzyjemniania czasu, dostarcza również możliwości doświadczania świata. Przy wyborze zabawek warto jednak pamiętać o tym, że każda z nich, nie bez przyczyny, jest stworzona z myślą o określonej grupie odbiorczej.
Już od najwcześniejszych lat warto zapewnić dziecku bodźce stymulujące rozwój. Doskonałą metodą na dostarczenie takich doświadczeń jest zaopatrzenie malucha w zestaw zabawek przeznaczonych dla odpowiedniej grupy wiekowej. Zabawki dla rocznego dziecka należy wybierać ze starannością. Najmłodsze pociechy analizują otoczenie przez zmysły, ale ich możliwości motorycznie nie pozwalają jeszcze na angażowanie ciała w każdy rodzaj interakcji. Zabawki dla takich maluchów powinny więc być przede wszystkim bezpieczne w użytkowaniu.
Najmłodsze maluchy, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z poznawaniem otaczającej je rzeczywistości, nie potrzebują skomplikowanych, wielofunkcyjnych zabawek. W tej grupie wiekowej najważniejsze jest obcowanie z przedmiotem i badanie go wszystkimi zmysłami. Dlatego też zabawki dla 2-latka powinny być proste i bezpieczne. Mają dostarczać wrażeń wizualnych, ale przy tym odpowiadać na potrzebę dotykania, gryzienia i rzucania. Dlatego w tej grupie najczęściej można znaleźć:
Starsze dzieci, które pierwsze doświadczenia z zabawkami mają już za sobą i znają ryzyka związane z organoleptycznym badaniem otoczenia, są gotowe na przyjęcie większej liczby bodźców. Zabawki dla 3-latka powinny dostarczać więcej atrakcji, niż te przeznaczone dla młodszych dzieci. 3-latki mają tendencję do szybkiego nudzenia się przedmiotami, które znajdują się w zasięgu ręki. Aby przykuć ich uwagę na dłużej należy im dostarczyć takie przedmioty, których obsługa będzie wymagała zaangażowania kilku różnych zmysłów oraz analitycznego myślenia.
Zabawki mają istotny wpływ na to, w jakim kierunku i tempie będzie przebiegał rozwój dziecka. Dokonując selekcji zabawek, warto więc brać pod uwagę ich dostoswane pod kątem określonej grupy wiekowej. Inne przeznaczenie będą miały zabawki dla dziecka jednorocznego, a inne dla 3-latka. Mimo, że niektóre z nich mogą sprawiać wrażenie podobnych, to bardzo często działają na zupełnie różne obszary mózgu. Należy pamiętać o tym, że każde dziecko, tak samo, jak każda osoba dorosła ma też zindywidualizowane potrzeby. Tutaj największą rolę odgrywa obserwacja. Preferencje i zainteresowania kształtują się na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, dlatego warto zwracać uwagę, które z zabawek wywołują większe, a które mniejsze zaangażowanie ze strony dziecka. Może to wpłynąć na wzmacnianie jego funkcji poznawczych.
Fot.: materiał prasowy Klienta.