Regularna aktywność fizyczna ma niezwykle pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Dotyczy to zarówno osób młodych, jak i seniorów. Ciekawą alternatywą dla ćwiczeń w domu czy na siłowni mogą być treningi na plenerowych siłowniach. Jakie są ich główne zalety? Jakiego rodzaju elementy znajdują się na wyposażeniu takich siłowni?

Siłownie plenerowe i ich zalety

Zalet wynikających z regularnych ćwiczeń na siłowniach plenerowych jest bardzo wiele. Tego typu ćwiczenia mają pozytywny wpływ na samopoczucie. Jest to związane ze zwiększoną produkcją endorfin, które popularnie nazywane są hormonami szczęścia. Trening w plenerze to także doskonały sposób na aktywne spędzenie czasu wolnego na świeżym powietrzu, w otoczeniu przyrody.

Wykonując trening na siłowni plenerowej, często angażujemy inne partie mięśni niż podczas ćwiczeń w domu czy na siłowni. Związane jest to z tym że podłoże po którym się poruszamy nie jest równe. Ćwicząc na świeżym powietrzu skutecznie dotleniamy również nasz mózg, co przyczynia się do usprawnienia jego pracy. Skutkiem tego jest lepsze radzenie sobie ze złym samopoczuciem czy stresem.

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, iż w trakcie treningu wykonywanego na świeżym powietrzu jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi optymalnej ilości witaminy D, która odpowiada za szereg istotnych procesów życiowych. Ruch na świeżym powietrzu umożliwia też spalenie większej ilości kalorii.

O czym powinien pamiętać każdy senior chcący rozpocząć ćwiczenia na plenerowej siłowni?

Podczas kolejnej wizyty u lekarza warto zorientować się, czy nie widzi on przeciwwskazań do wykonywania tego typu treningu. Doradzi on, które z ćwiczeń są wskazane, a z których lepiej zrezygnować.

Aby taki trening był bezpieczny, należy zadbać o odpowiedni strój, który nie będzie krępował naszych ruchów. Najlepszym rozwiązaniem będą spodnie dresowe, koszulka, rozpinana bluza lub polar oraz buty sportowe.

Przed pierwszym treningiem warto zapoznać się z dokładnym opisem znajdującym się przy każdej z maszyn. Znajdują się tam wszystkie niezbędne informacje, w jaki sposób powinno się ich używać. Często na takich siłowniach organizowane są zajęcia zorganizowane lub spotkania z trenerami.

Osoby, które wstydzą lub boją się ćwiczyć same, mogą wybrać się na trening z kimś bliskim – przyjacielem lub z dzieckiem. W przypadku nagłego pogorszenia samopoczucia lub kontuzji będzie można liczyć na ich pomoc.

Podczas pierwszego treningu nie należy się przeforsowywać. W zupełności wystarczające będzie tutaj kilka powtórzeń wykonanych na każdej z maszyn. Zbyt intensywny trening może doprowadzić do zakwasów lub kontuzji.

W czasie treningu należy przez cały czas pić wodę małymi łykami. W ten sposób zadbasz o prawidłowe nawodnienie organizmu.

Jakiego rodzaju sprzęty można znaleźć na siłowniach plenerowych?

Urządzenia, które najczęściej znajdują się na plenerowych siłowniach to:

•  wahadło – urządzenie to ma na celu wzmocnić koordynację ruchową, aktywować mięśnie bioder i stawów biodrowych oraz stymulować mięśnie brzucha i pleców,

•  orbitrek – aktywuje ruch ramion, barków, bioder i nóg,

•  biegacz – zwiększa ruchomość stawów biodrowych i kolanowych, wzmacnia stawy i mięśnie nóg, aktywuje ruch bioder, przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej oraz poprawia zmysł równowagi,

•  twister – aktywuje stawy biodrowe, poprawia koordynację ruchową, a także wzmacnia mięśnie brzucha i lędźwiową część kręgosłupa,

•  wioślarz – wzmacnia mięśnie ramion, górnej partii pleców oraz nóg.

Napisz komentarz