Aktywność fizyczna odgrywa niezwykle ważną rolę w każdym wieku. Pozwala ona utrzymać dobrą kondycję i nienaganną sylwetkę przez długie lata, a dodatkowo gwarantuje sprawne funkcjonowanie układu krążeniowo-oddechowego. Jak powinna wyglądać gimnastyka seniorów?

Gimnastyka seniorów – garść przydatnych informacji

Gimnastyka seniorów skutecznie zapobiega chorobom wieku podeszłego, takim jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, osteoporoza czy zmiany zwyrodnieniowe. Tego typu aktywność fizyczna powinna być dopasowana do wieku pacjenta i jego możliwości. Jedynie wówczas trening będzie zarówno skuteczny, jak i bezpieczny. Każdy ćwiczący senior, podczas treningu powinien monitorować podstawowe parametry, takie jak tętno. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że jego maksymalna wartość tętna zmienia się wraz z wiekiem. Idealny trening dla osoby w podeszłym wieku to taki, którego tempo jest nieco wolniejsze i który obejmuje lekko zmodyfikowane pozycje.

Trening seniora w domu

Ćwiczenia w domu to znakomite rozwiązanie dla wszystkich seniorów, którzy mają utrudniony dostęp do siłowni. Aby móc go wykonywać, warto zaopatrzyć się w akcesoria, takie jak hantle, gumy czy specjalna piłka. Domowy trening osoby w podeszłym wieku powinien opierać się o aktywację mięśni odpowiadających za utrzymanie prawidłowej postawy oraz stabilizację (są to między innymi górne partie pleców, mięśnie brzucha oraz pośladki). U wielu seniorów są one osłabione i wymagają stałej stymulacji.

Trening warto uzupełnić o ćwiczenia oddechowe, które nie tylko dotlenią organizm, ale zrelaksują również obciążone tkanki i usprawnią metabolizm. Ważnym elementem treningu są także ćwiczenia izometryczne polegające na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Jako że nie wymagają one dużej sprawności fizycznej, mogą być z powodzeniem wykonywane przez osoby w każdym wieku.



Ćwiczenia seniora poza domem

Wiele siłowni ma w swojej ofercie specjalne ćwiczenia dla seniorów. Do wyboru mamy między innymi pilates, jogę, stretching czy aqua aerobic. W ostatnich latach dużą popularnością wśród starszych osób cieszą się ćwiczenia wykonywane w zlokalizowanych na świeżym powietrzu siłowniach. Na ich wyposażeniu znajdują się między innymi rowerki stacjonarne czy drabinki. Tego typu siłownie pozwalają także na wykonywanie ćwiczeń oporowych, równoważnych czy tych poprawiających stabilizację. Trening na świeżym powietrzu to doskonała motywacja do wyjścia z domu i okazja do poznania nowych osób.

Ćwiczenia dla osób 60+, 70+ i 80+

Jak powinien wyglądać prawidłowy trening osób po 60. roku życia? Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku będą ćwiczenia o charakterze funkcjonalnym, które znakomicie poprawiają koordynację.

Jeżeli chodzi o seniorów po 70. roku życia, tworząc dla nich plan treningowy, należy uwzględnić ewentualne dolegliwości bólowe związane z występującymi chorobami. Dobrze sprawdzać będzie się tutaj poranna gimnastyka ułatwiająca rozruch i redukująca sztywność mięśniowo-stawową. Może ona uwzględniać między innymi ćwiczenia z piłką czy równoważnią.

A co, jeśli chodzi o trening osób powyżej 80. roku życia? Skupić należy się tutaj na ruchu na świeżym powietrzu, jak np. codzienne spacery. Znakomitym rozwiązaniem będą też ćwiczenia ogólnokondycyjne czy nordic-walking.

Napisz komentarz