Aktywność fizyczna zalecana jest każdemu, niezależnie od tego, ile ma lat. Pamiętaj jednak o tym, aby dostosować rodzaj i intensywność treningu do stanu zdrowia i możliwości organizmu.

Czy po 50-tce można uprawiać sport?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna. Nie dość, że można uprawiać sport w każdym wieku, to w dodatku nawet trzeba! Korzyści z regularnej aktywności fizycznej są nie do przecenienia. Ruch, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu, pomaga zachować dobry stan zdrowia, korzystnie wpływa na samopoczucie oraz pozwala budować formę fizyczną.

Kluczem do bezpiecznego treningu jest odpowiednie przygotowanie organizmu oraz właściwe skomponowanie planu ćwiczeń. Istotna w tym przypadku jest także dieta. Im człowiek starszy, tym organizm narażony jest na większe deficyty wartościowych składników odżywczych. Wykonuj regularnie badania profilaktyczne. Dzięki nim sprawdzisz między innymi czy Twoja dieta jest prawidłowo skomponowana. Kolejny ważny aspekt to konsultacja z lekarzem – specjalista sprawdzi stan Twojego zdrowia oraz wskaże rodzaj aktywności dostosowany do Twoich możliwości. Nie bagatelizuj konsultacji lekarskich, nawet jeżeli wydaje Ci się, że jesteś okazem zdrowia. Wiele chorób ma początkowo ukryty przebieg.

Dobierz trening do swoich możliwości

Jakie sporty uprawiać po pięćdziesiątce? Nie ma w tym przypadku reguły. Dużo zależy między innymi od Twoich wcześniejszych doświadczeń sportowych. Jesteś osobą aktywną od zawsze? To świetnie, będziesz miał dużo większe możliwości w zakresie doboru treningu. Nieco inaczej będzie wyglądała sytuacja wówczas, gdy ostatnie dziesięć lat przeleżałeś na kanapie. W takim przypadku treningi niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na bieganie, nordic walking, sporty drużynowe, czy pływanie – zaczynaj od niskiej intensywności. Z czasem poprawisz wydolność organizmu, wzmocnisz mięśnie i będzie można w plan treningowy wpleść bardziej obciążające ćwiczenia.

Ćwicz pod okiem specjalistów

Samodzielne rozpoczynanie aktywności fizycznej, nie jest dobrym pomysłem, niezależnie od wieku, jednak im człowiek starszy, tym powinien zachować większą czujność. Z biegiem lat organizm ma coraz mniejsze możliwości, łatwiej o przetrenowanie czy potencjalne kontuzje. W trosce o własne bezpieczeństwo skonsultuj pomysł rozpoczęcia aktywności fizycznej nie tylko z lekarzem, lecz również z trenerem personalnym. Wspólnie ustalicie, jaki rodzaj sportu będzie najlepszym rozwiązaniem w Twoim przypadku.

Aktywność fizyczna po pięćdziesiątce – na co się zdecydować?

Moda na aktywny sposób życia dotarła do szerokich kręgów społecznych – PESEL przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Jednak pamiętać trzeba o tym, aby wybierać rodzaj sportu dostosowany do własnych potrzeb i możliwości. Jakie aktywności są szczególnie polecane osobom, które ukończyły pięćdziesiątkę? Propozycji jest wiele, a wśród tych cieszących się największą popularnością można wymienić między innymi basen, nordic walking, fitness czy bieganie. Coraz częściej osoby starsze można spotkać też na siłowni. Tak naprawdę każdy sport będzie właściwy, oczywiście, jeżeli nie masz żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do jego uprawiania.

Jak zacząć ćwiczyć po 50-tce?

Jeżeli do tej pory Twoja aktywność fizyczna pozostawiała wiele do życzenia, to prawdopodobnie decyzja o zmianie stylu życia nie przyszła Ci z łatwością. Chcąc zadbać o to, aby po początkowej euforii motywacja do regularnych treningów nie minęła, zadbaj o odpowiednie wsparcie ze strony otoczenia. Możesz do wspólnej aktywności fizycznej zaprosić swoje dzieci czy wnuki. Dobrym pomysłem będzie także znalezienie klubu, w którym ćwiczą osoby w podobnym wieku. Myślisz, że już za późno by zacząć przygodę ze sportem? Nic bardziej mylnego! W historii biegania nie brakuje przykładów na to, że można przebiec maraton nawet wówczas, gdy pierwsze treningi biegowe odbywały się dopiero na emeryturze. Pamiętaj, życie zaczyna się po 50-tce! Wybierz ulubioną dyscyplinę sportową i ciesz się aktywnością – zyska na tym zarówno Twoje zdrowie, jak i samopoczucie.

Napisz komentarz