Wraz z wiekiem często tracimy dawne, niespożyte pokłady energii, a nawet wigor. Procesu starzenia nie da się co prawda zatrzymać ani odwrócić, ale istnieją sposoby na to, by przynajmniej zredukować jego niepożądane skutki. Jednym z nich jest prowadzenie aktywnego trybu życia, a żadna dyscyplina sportowa nie będzie bardziej odpowiednia dla seniora, niż zajęcia w środowisku wodnym!

Aqua aerobik

Aqua aerobik, bo między innymi o nim mowa, stanowi świetną alternatywę dla wszelkich tradycyjnych ćwiczeń gimnastycznych. Udział w tego typu zajęciach zaleca się przede wszystkim seniorom borykającym się z problemami ze stawami oraz poruszaniem się. Woda ma to do siebie, że pozwala na swobodny ruch, dzięki czemu w aqua aerobiku odnajdą się również osoby starsze, które do tej pory omijały sporty szerokim łukiem. W ćwiczeniach na basenie może zatem wziąć udział każdy, kto tylko ma takie życzenie i czuje wewnętrzną potrzebę dokonania zmian w swoim życiu. Już po kilku zajęciach zauważymy znaczącą poprawę w samopoczuciu i ogólnej sprawności fizycznej, aqua aerobik korzystnie wpłynie bowiem na układy ruchu, oddechowy oraz krążenia. Co więcej, z pewnością pozwoli na zaznanie odrobiny tak potrzebnego osobom starszym relaksu.

Pomimo wszystkich korzyści, które niosą za sobą regularne ćwiczenia w środowisku wodnym, trzeba mierzyć siły na zamiary i mieć na uwadze własny stan zdrowia. Aqua aerobik może być bardzo niebezpieczny dla osób cierpiących na przewlekłe choroby układu oddechowego, choroby serca i mających zbyt wysokie ciśnienie krwi. Udział w zajęciach odradza się również w przypadku różnego rodzaju dolegliwości skóry.

Pływanie

Innym znakomitym wyborem dla seniorów, jeśli chodzi o trening na basenie będzie jedna z najstarszych dyscyplin, a więc pływanie. Ten niezwykle popularny sport zdecydowanie wyróżnia się spośród całej reszty tym, że uprawiać można go w dosłownie każdym wieku i zawsze będzie miał prozdrowotne działanie. Na początku przygody z pływaniem warto jednak trenować pod czujnym okiem doświadczonego instruktora – pomoże on w wypracowaniu właściwej techniki pływania różnymi stylami, co pozwoli czerpać pełnię przyjemności z uprawianej dyscypliny, a w dalszej perspektywie uniknąć ewentualnych urazów. Ten typ ćwiczeń jest niewątpliwie bardziej wymagający od aqua aerobiku, ale sprawi dużo więcej satysfakcji seniorom lubujących się w sportach olimpijskich.

Jeśli już zdecydujemy się na regularne zajęcia z pływania, powinniśmy pamiętać, że nieodłączną część sesji treningowej stanowią również ćwiczenia siłowe, rozciąganie oraz odpowiednia regeneracja. Dlatego w przypadku nawet najdrobniejszych urazów warto zrobić sobie przynajmniej kilkudniową przerwę i skonsultować kontuzję ze specjalistą. Zdrowe podejście to treningu pływackiego w połączeniu z właściwą techniką sprawi, że znowu poczujemy się młodzi!



Napisz komentarz