Ruch w każdym wieku pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, a szczególnie istotny jest on u osób w podeszłym wieku. Sprawdź, w jaki sposób zadbać o organizm, ciało i psychikę po ukończeniu 60. roku życia!

Gerontoprofilaktyka – co to jest?

Nurt popularny w psychologii związany jest z aktywnością osób starszych. W myśl tego założenia, prawidłowe funkcjonowanie osób w podeszłym wieku powinno być połączone nie tylko z aktywnością fizyczną, ale także utrzymaniem dobrej kondycji psychicznej, emocjonalnej, poznawczej, społecznej oraz duchowej. Wszystkie te aspekty wpływają na samopoczucie i zdrowie, szczególnie osób po 60. roku życia. Połączenie wszystkich tych aspektów i regularne dbanie o ich prawidłowe utrzymanie ma pozwolić swobodnej przejść etapy starzenia się organizmu oraz zmniejszyć ryzyko występowania niektórych chorób.

Gerontoprofilaktyka zyskuje coraz większą popularność ze względu na nieuchronne starzenie się społeczeństwa nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Aktywności fizyczne, proces leczenia oraz zabiegi rehabilitacyjne mają stanowić element zapobiegający występowaniu nieprzyjemnych dolegliwości i maksymalnie przedłużający komfort życia.

Jak sport wpływa na funkcjonowanie osób starszych?

Aktywność fizyczna ma zadanie poprawić prawidłową pracę całego organizmu, wzmocnić osłabiającą się z wiekiem odporność oraz utrzymać dobrą wydolność oraz kondycję fizyczną ciała. Organizm seniora potrzebuje wzmocnionych bodźców zewnętrznych, które pobudzą prawidłowe funkcjonowanie organów i mięśni, a także wpłyną na dobrą kondycję psychiczną.

Regularne uprawianie sportu może poprawić krążenie krwi, zmniejszyć nadciśnienie, minimalizować objawy cukrzycy, zapobiegać występowaniu chorób sercowo-naczyniowych, kontrolować wagę ciała, ułatwić pracę układu oddechowego, a także poprawić jakość i komfort życia. Proste ćwiczenia mają za zadanie uelastycznić stawy, wzmocnić mięśnie i kości oraz poprawić proces regeneracji organizmu podczas snu. Aktywność fizyczną w ramach gerontoprofilaktyki można podzielić na dwa podstawowe rodzaje, które pokazują, jak dużo uwagi należy poświęcić starzejącemu się ciału.

Aktywność życiowa a planowe ćwiczenia

Ruch w życiu seniora można podzielić na dwa główne typy. Pierwszy z nich obejmuje tak zwaną życiową aktywność fizyczną. Wiąże się ona z codziennymi obowiązkami, takimi jak wchodzenie po schodach, spacer do sklepu, praca w ogródku czy unikanie korzystania z pojazdów mechanicznych w celu zwiększenia odległości pokonywanej na piechotę.

Drugim typem są planowane ćwiczenia lub treningi. Dotyczą one intencjonalnej aktywności fizycznej, która ma poprawić ogólną kondycję organizmu. Do tej grupy zalicza się regularne spacery, jazdę na rowerze, zajęcia fitness, jogę, pływanie lub każdy inny zaplanowany wcześniej trening.

Dbanie o obie te sfery pozwala na znaczącą poprawę funkcjonowania organizmu, zmniejszenie odczuwanych dolegliwości, poprawę samopoczucia oraz lepszy komfort życia codziennego. Osoby po 50. roku życia powinny rozpocząć regularną aktywność fizyczną, nie tylko jako formę rozrywki, ale także jako sposób na zapobieganie i zmniejszanie objawów starzenia się.

Systematyczne badania

Oprócz aktywności fizycznej, dbania o zbilansowaną dietę i spędzania czasu w towarzystwie najbliższych osób, seniorzy mogą także zadbać o kontrolne badania i regularną rehabilitację. Ciało wyeksploatowane przez wiele lat wymaga szczególnej troski, dlatego też nieodczuwanie silnych objawów fizycznych czy nieprzechodzenie przewlekłych chorób nie powinno być powodem braku wizyty u lekarza.

Regularne sprawdzanie stanu swojego zdrowia może zapobiec rozwojowi nie odczuwanej dotychczas choroby lub pomóc organizmowi w przygotowaniu się na obniżającą się odporność. Starzejące się stawy, mięśnie oraz kości powinny być trenowane nie tylko w ramach codziennej aktywności fizycznej, ale także przez specjalistę z zakresu osteopatii, na przykład fizjoterapeutę.

Foto wyróżniające: pressfoto / Freepik

Napisz komentarz